Cicle Café i Antropologia. «El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo»

Converses
09 maig
2019
09 maig
2019

Cicle #CaféiAntropologia «El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo». Ponent: Jorge Moreno Andrés, doctor en Antropologia Social i Cultural.

Activitat complementària a l'exposició temporal «Prietas las filas»

Qui guarda les fotografies familiars en una casa? Com circulen dins de l'espai domèstic? Què ocorre quan pertanyen a aquells que van patir la violència política? Per què en unes cases perviuen i en unes altres desapareixen? Les fotografies de les víctimes de la guerra civil espanyola i la postguerra van tenir i tenen una vida marcada i definida per aquest drama. En aquesta xerrada s'analitzaran els usos i trànsits d'aquestes fotografies, irremeiablement sotmesos a la mediació de la repressió franquista en les seves diverses formes: assassinat, desaparició, presó o exili. Indagant des de la seva materialitat, aquestes imatges ens parlen, a través de les seves costures, amputacions, notes, retocs i amagatalls, de les pràctiques i els desplaçaments intergeneracionals que fan possible la transmissió de la memòria traumàtica. D'aquesta manera, podem observar com la vida social de les fotografies objectiva els processos del duel, la gestió femenina de la història familiar i els seus secrets, les estratègies de dissimulació en la comunicació amb la presó o en l'exili, els sentiments de pertinença o d'esperança, etc.

Sessió oberta a tot el públic.

9 de maig de 2019

18:00 hores
Lloc: Biblioteca del Museu Valencià d’Etnologia
Organitza: Biblioteca del Museu Valencià d’Etnologia i Associació Valenciana d’antropologia
Hi haurà un café en finalitzar.