El reto de comunicar la memòria històrica Cicle Prietas las Filas

2019
27 març
2019

Projeccions de videocròniques: «El reto de comunicar la memòria històrica». Ponent: Santi Donaire, realitzador de Producciones Nervio. Presentadora: Andrea Moreno, comissària de l'exposició «Prietas las filas»

Activitat complementària a l'exposició temporal "Prietas las filas".

La memòria històrica és un tema pendent encara en la nostra societat que, a pesar que és una lluita que porta dècades donant-se, continua trobant grans reptes per a endinsar-se en l'opinió pública i política. Malgrat això, aquest camí de llarg recorregut, exigeix una actualització constant a l'hora de transmetre i comunicar una realitat.

Encara queden grans deutes pendents sobre aquells/es que van viure l'horror de la guerra, la repressió, la tortura del règim franquista. És a ells i elles cap a qui han d'estar posat els focus. El seu relat i el nostre homenatge constant ha de ser font de coneixement per a no repetir la història i poder comprendre-la.

No obstant això, no és menys important la investigació de nous formats i punts de vista per a fer avançar el relat, trencar els sostres imposats i, per a nosaltres, el repte més important: fer entendre a tota la societat i a les seues noves generacions que el trauma generat per 40 anys d'horror no solament afecten els/les que van estar directament implicats/des. El trauma és una ferida transversal que ens afecta en el si de la família però també en el conjunt de la societat.

És per això que des de NERVIO tractem d'entendre des de fa més de dos anys, l'exercici de comunicar què ocorre quan persones anònimes es concentren durant un període curt de temps al voltant d'una exhumació d'una fossa comuna. Aqueix trauma que tots creuen que és una qüestió individual de sobte es manifesta com una realitat i una lluita col·lectiva. És ací quan apareix la fossa com a teràpia i principi de la fi de la ferida.

Dimceres, 27 de març. 19:30 h

Sala d’exposicions