Etnologia exhibix per primera vegada a Espanya la col·lecció més àmplia del Regne de Bhutan

(Tot el dia)
13 jun
2014
(Tot el dia)
13 jun
2014
La diputada de Cultura de la Diputació de València, María Jesús Puchalt, ha presentat hui en La Beneficència les exposicions "Himàlaia. Visions de l'alteritat als col.leccions del MEN" i "Almas. Fotografies d'Óscar Catalán" organitzades pel Museu Valencià d'Etnologia.

A la trobada amb mitjans de comunicació també han assistit el director del Museu Valencià d'Etnologia, Joan Vaig seguir, el director del Musée d'ethnographie de Neuchâtel (MEN) , Marc-Olivier Gonseth i el fotògraf Óscar Català. Tal com ha explicat la diputada les exposicions s'emmarquen en la línia de produccions expositives amb museus internacionals que aborda l'alteritat i la diversitat cultural. "Para els europeus l'Himàlaia és un lloc de referència mítica, de profunda espiritualitat i per això la Diputació de València exhibix ambdós mostres que pretenen aprofundir en el seu significado", ha comentat.

Fons únics donats pel rei de Bután al MEN

Les fotografies de "Ànimes", realitzades per Óscar Català, posen imatge als objectes i conceptes exposats a "Himàlaia", procedents de la col · lecció del Regne de Bhutan del món donada pel seu propi rei-Jigme Dorji Wangchuck-al Museé d ' Etnographie de Neuchâtel (MEN) a finals de la dècada dels 60 del segle XX.

[ver-mas]

Joan Seguí ha explicat que l'exposició sobre Himàlaia mostra també 25 budes conservats al MEN procedents d'una col · lecció privada. És la primera vegada que aquestes col · leccions suïsses s'exhibeixen a Espanya.

Segons Seguí, "l'exposició revela una aproximació al subjecte marca MEN, és a dir, utilitzant la museografia crítica, anomenada també de la ruptura, d'una intensitat inusual que ofereix una perspectiva calidoscòpica sobre la zona que permetran al visitant descobrir diversos Himàlaies".

El director del MEN, Marc-Olivier Gonseth, ha elogiat l'adaptació expositiva realitzada pel museu de la Diputació "pel seu sentit rigorós, lúdic, crític i molt aconseguit estèticament". En aquest sentit, cal assenyalar la pintura a gran escala realitzada expressament per a l'ocasió per Adrià Pina sobre les parets del primer espai de l'exposició per recrear les mítiques muntanyes.

A partir dels objectes procedents del museu suís, que daten dels segles XII al XXI, el Museu Valencià d'Etnologia ha plantejat una museografia en què l'objecte "exòtic" forma només una part de les visions sobre l'Himàlaia, visions que es completen amb la presència d'altres objectes (material de muntanya, objectes d'inspiració budista, llibres i aliment) que alimenten el calidoscopi de significats suggerit pel director del Museu Valencià d'Etnologia.

"Ànimes" que donen vida a "Himalaya"

El Museu Valencià d'Etnologia ha completat l'exposició del MEN amb una mostra fotogràfica en què els objectes prenen vida. "No és el mateix veure el bol a la vitrina de comprovar com un monjo ho pren entre les seves mans", ha comentat Óscar Català, l'autor de les fotografies que també ha parlat sobre la dificultat, tècnica i física, que acompanya aquest tipus de treballs.

Català va realitzar diversos viatges a diverses zones de l'Himàlaia durant 2011, 2012 i part de 2013 per prendre les fotografies que componen l'exposició. "Vam fer estades en alta muntanya de més de 40 dies enfrontant a dificultats geogràfiques - vam haver de ser rescatats després de quedar atrapats en un coll a gran alçada-, físiques-emmalaltim de mal d'alçada en quedar atrapats a 5.600 metres d'altitud-i també polítiques, quan la nostra estada en una zona coincidir amb l'aixecament d'un estat de setge per un problema religiós ", ha explicat.

Un catàleg per al Dalai Lama

"Ànimes" ja ha estat exposada al Palau de Villahermosa d'Osca ia la Casa del Tibet de Barcelona, ​​el líder espiritual s'ha compromès a lliurar un catàleg de l'exposició al Dalai Lama, segons ha assegurat Óscar Català.

El Museu Valencià d'Etnologia de la Diputació de València ha organitzat visites guiades a les exposicions que romandran exposades a La Beneficència fins al 9 de novembre.