" Hereros " desembarca a La Beneficència després de ser vista per més de 200.000 persones al Brasil

(Tot el dia)
14 març
2014
(Tot el dia)
14 març
2014
La diputada de Cultura de la Diputació de València , María Jesús Puchalt , va inaugurar ahir l'exposició " Hereros . Pastors ancestrals d'Angola " , de Sérgio Guerra, una coproducció de l'Àrea de Cultura de la institució provincial que desembarca a La Beneficència després de ser vista per més de 200.000 persones al Brasil , amb temporades a Lisboa i Luanda .

A l'acte d'inauguració també va assistir el fotògraf , Sérgio Guerra , el director de Gestió Cultural i Museística de la Diputació de València , Antonio Lis , i els comissaris de l'exposició, Emanoel Araujo i Amador Griñó .

[ver-mas]

L'exposició revela secrets i peculiaritats dels usos i costums de l'ètnia més antiga d'Àfrica i es podrà veure al Museu Valencià d'Etnologia fins al pròxim 12 de maig.

La diputada de Cultura ha destacat que la mostra "és una oportunitat única per descobrir una forma de vida ancestral , impactant , en la qual podem veure un poble nòmada i fronterer que arriba a València gràcies a la línia de coproduccions amb Sao Paulo de l'Àrea de cultura de la Diputació " .

Puchalt ha anunciat també que el Museu Valencià d' Etnolgia oferirà també , dins de l'eix de programació expositiva dedicada a altres cultures , una exposició sobre l'Himàlaia .

Secrets de pastors ancestrals

Amo de la més complerta selecció d'imatges de la cultura angolesa , el famós fotògraf i publicitari Sérgio Guerra exposa en aquesta mostra un panorama minuciós de les seves expedicions al país africà o , més específicament , els seus registres dels Hereros , el grup ètnic més antic del continent .

L'exposició exhibeix 56 fotos de gran format , acompanyades d'algunes peces de vestir , amaniments i objectes d'ús tradicional i ritual de l'ètnia , que ofereixen un registre del seu mode de vida i de les seves tradicions .

Fruit de la passió del fotògraf per la cultura del país africà des que va ser responsable de comunicació del govern angolès fa més de 15 anys , l'exposició presenta a més , testimonis en vídeo d'homes, dones i joves Hereros sobre la seva cultura .

El repertori d'imatges i sons reunits a la mostra transporten l'espectador a l'univers d'aquest grup ètnic compost per pastors seminòmades , que són un exemple de la perpetuïtat i resistència d'una economia i cultura ancestrals amenaçades pel accelerat procés de modernització i occidentalització dels països del Continent africà , així com per la devastació de la guerra civil que va castigar el país durant dècades . A través de la iconografia , registres materials i registres multimèdia sobre el poble Herero , la seva tradició i els seus rituals , la mostra contribueix al coneixement d'un món que es resisteix a desaparèixer .
els Hereros

El contacte inicial de Sérgio Guerra amb els Hereros va causar un impacte immediat en l'artista . " Quan els vaig veure per primer cop , va ser com si una porta de la meva percepció s'obrís cap a alguna cosa que sabia que existia , però que em costava creure" , recorda . Va ser el 1999 quan va viatjar a les províncies de Huila i Namibe per gravar Nació Coratge , un programa per a la televisió angolesa que incloïa des de notícies de guerra fins informacions sobre la cultura del país i les seves poblacions . Durant aquesta excursió Guerra va prendre imatges dels Mukubais , un dels subgrups dels Hereros . Set anys més tard va tornar a Namibe i descobrir altres subgrups : els muhimbas , els muhacaonas , els mudimbas i els muchavícuas . " Vaig començar a entendre que aquells pobles , malgrat la seva aparença molt diferent , tenien tots una arrel comuna , eren de la mateixa família" , explica.

Els Hereros i les fronteres
Els Hereros són part d'una expansió bantú de cultura de pasturatge que viu entre Namíbia , Angola i Botswana . Van arribar al segle XV al que actualment és Angola i es van assentar a les províncies de Cunene i Namibe al sud-oest del país , regió semidesèrtica de pastures naturals i escasses i breus pluges . La seva vida cultural es construeix al voltant de la relació amb el bestiar i el medi ambient .

A Angola , durant tota la primera meitat del segle passat , els Hereros van ser perseguits per les autoritats colonials , que els van forçar a canviar la ramaderia i el nomadisme per l'agricultura i la vida sedentària . Van superar la persecució i el desterrament recuperant les seves tradicions ancestrals .

A Namíbia resistir l'esclavitud i es van oposar a la dominació alemanya , el que els va transformar en víctimes d'un dels majors genocidis de la història . En 1904 el general Lothar von Trotha va decretar una " ordre d'extermini " , que va matar prop del 80 % de la població dels Hereros .

En conviure amb els Hereros el fotògraf va advertir que els mateixos angolesos sabien molt poc sobre aquesta ètnia i ni tan sols sabien distingir-los. " Vaig descobrir que , més enllà de la meva atracció per aquest poble , d'alguna manera seria útil compartir amb un nombre més gran de persones tot el que vaig poder conèixer sobre ells . "

Malgrat la distància geogràfica que separa els subgrups , tots parlen l'idioma herero , a més de portuguès a Angola , anglès a Botswana i anglès i afrikaans a Namíbia . Per conèixer més de prop la manera de vida de l'ètnia , Guerra va viure durant un temps dins de les comunitats observant les seves pràctiques quotidianes . " Vaig veure que fins i tot en l'escassetat comparteixen sempre els seus aliments amb els altres . Conreen la solidaritat , eviten l'egocentrisme i practiquen una economia familiar d'aprofitament , l'objectiu és l'ampliació constant del patrimoni per a un ús sempre col · lectiu. També vaig percebre que honoren i festegen els seus avantpassats i que practiquen amb gran eficàcia la justícia , castigant les infraccions amb fortes multes que, a més del perjudici econòmic , també representen una reprimenda moral "