Joan Pellicer. La saviesa de les nostres plantes

Exposició itinerant

Joan Pellicer i Bataller (1947 – 2007), metge de formació, va iniciar en els anys vuitanta un vast projecte de recerca davant el risc de pèrdua dels sabers populars sobre la flora i la vegetació valencianes centrada en les comarques centrals valencianes, la seua benvolguda Diània, en la qual documenta amb rigor la cultura de les plantes i la contextualitza gràcies al seu coneixement de la medicina popular, la literatura i els mites clàssics.

Ignorat pel món acadèmic a l'ús, va ser un formidable divulgador amb un estil i un lèxic molt personals. Entre les seues obres destaquen, «Customari Botànic», amb la qual va guanyar la primera edició del Premi Bernat Capó de Difusió de la Cultura Popular (1999), les obres «Meravelles de Diània: camins, paratges» i «Paisatges dels comarques centrals valencianes» (1995 i 2007), i «De la Mariola a la mar» (1997), en les quals combina la crònica de viatges, la transcripció de converses amb els habitants, descripció de paisatges, etc., fins a conformar una autèntica geopoética del territori.

Destaca en Joan Pellicer l'íntima coherència entre la seua vida i el seu quefer científic. La seua sobtada mort, en 2007, va interrompre un original projecte de recerca. Ens queda una ingent obra etnobotánica que el Museu Valencià d'Etnologia tracta de presentar en aquesta exposició.