Les falles i el Carnestoltes de Nova Orleans dialoguen a La Beneficència Ignacio Messana i William Biringuer, de la Florida State University, intervenen en una xerrada organitzada pel Museu Valencià d’Etnologia

Conferències
(Tot el dia)
19 febr.
2015
(Tot el dia)
19 febr.
2015
El programa d'activitats complementàries a l'exposició "Barres i estels. Els valencians a USA "organitzat pel Museu Valencià d'Etnologia de la Diputació de València ofereix demà dijous, a les 19:00, la xerrada" Les Falles o el Carnaval de Nova Orleans? Qui celebra millor una festivitat? "A càrrec del degà de Florida State University-València, Ignacio Messana, i el doctor William Biringer.

Fa tot just uns dies, el 17 de febrer, a l'altre costat del món, se celebrava el carnaval de Nova Orleans, el "Mardi Gras", una festa plena de colorit, música i ball.

A València, a menys d'un mes per a la gran festa josefina, les Falles es fan ja presents en multitud d'actes previs que culminaran diumenge que ve amb la Crida.

"Potser la gent es pregunti que poden tenir en comú aquestes dues festes, celebrades en continents diferents, i amb cultures completament diferents, doncs ... encara que no ho sembli ¡molt!", Avança Ignacio Messana.

Qui té més ganes de festa?

Segons el degà de Florida State University, "estarem a l'escenari un valencià de tota la vida que porta 15 anys visitant Estats Units i un americà de tota la vida que porta 20 anys visitant i vivint a València, per comparar les Falles i el carnaval de Nova Orleans i debatre quina festa és millor i per què ".

Grans semblances: dates, música, monuments i arròs

Tal com avança Messana, hi ha moltes característiques compartides entre les dues festes com les dates de celebració. "Falles sempre són al març i carnavals solen ser sempre en dates properes, encara que varia en funció de l'inici de la Quaresma", explica el degà.

Altres semblances són l'organització dels festers en comissions o casals (Krewes al Mardi Gras), els monuments fallers i les carrosses carnavaleres que utilitzen la sàtira i l'humor en la seva construcció, les bandes de música (Brass bands a Nova Orleans) i fins i tot una gastronomia típica amb un ingredient estrella, l'arròs. En aquest sentit, la paella valenciana tindria el seu "alter ego" culinari al Jumbalaya, un plat típic d'aquestes dates a Nova Orleans.