Trobada internacional a Requena "Viñedos de Iberia. Antigüedad, cultura y Tradición"

Curs
(Tot el dia)
10 abr.
2015
(Tot el dia)
10 abr.
2015
L'associació Territori Bobal, encapçalada per la Mancomunitat de l'Interior Terra del Vi, el CRDOP Utiel-Requena i l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals (IVCR) de la Generalitat Valenciana han convocat la trobada internacional 'Vinyes d'Iberia. Antiguitat, cultura i Tradició ', que se celebrarà del 15 al 17 d'abril a l'Institut Tecnològic de Viticultura i Enologia de Requena.

El programa arrencarà el 15 d'abril, després de la recepció inicial prevista a les 10.30, a les 11.30 hores amb la conferència "Antiguitat, cultura i tradició del Paisatge en el territori de la Boval", a càrrec de Carmen Pérez, subdirectora del IVCR. Prendrà el relleu Assumpció Martínez, arqueòloga a l'Ajuntament de Requena amb intervenció sobre el jaciment de Les Pilillas, impulsor de la candidatura a Patrimoni de la Unesco del paisatge de la vinya a Utiel-Requena.

A les 13.00 hores està prevista la intervenció de Yolanda Peña (UNED) al voltant del paisatge del vi en època romana a la Península. La primera jornada inclou una visita a la Solana de les Pilillas.

[ver-mas]

L'endemà, 16 d'abril, Víctor Fernández, de la Universitat de Sevilla abordarà la figura dels paisatges culturals de la Unesco, a partir de les 10.00 hores. Més tard, el seu col·lega Rocío Silva pronunciarà la conferència "Paisatge agrícola i patrimoni. La problemàtica d'un paisatge evolutiu ", a les 11.15 hores.

Per la seva banda, M. Rosa Suárez Inclán, presidenta del Comitè Nacional Espanyol del Consell Internacional de Monuments i Llocs Històric-Artístics (ICOMOS-Espanya), aprofundirà en l'evolució del concepte de patrimoni.

A les 12.45 hores està prevista la intervenció de Domingo Salazar (UPV), que desenvoluparà l'evolució del paisatge de la Boval en el temps. Li seguirà la conferència de Rosa Anna Genovese (Universitat de Nàpols) sobre el paisatge del vi i de la memòria a Europa.

Ja el 17 d'abril, Nacho Latorre (Arxiu Municipal de Requena) exposarà una selecció de documents relatius al vi a l'Arxiu Històric de Requena, per donar pas, a les 11.00 a Fermín Pardo, cronista oficial de Requena, que analitzarà la presència i influència de la vinya i el vi en la literatura popular.

Des de la Universitat del País Basc arribarà Laura Blanco, amb una conferència sobre l'anàlisi de restes orgàniques en ceràmiques arqueològiques, una de les eines per estudiar la història del vi a l'antiguitat. Així mateix, hi haurà una presentació del projecte "Camins del Penyagolosa" a càrrec de la Diputació de Castelló.

Abans de la clausura, està previst celebrar una taula rodona que arrencarà a les 13.00 hores sota el títol "El paisatge del vi. Antiguitat, cultura i tradició ".

L'entrada a les trobades és lliure, però cal confirmar l'assistència al correu electrónicoprensaterritoriobobal@tierradelvino.es o al telèfon 636.285.194.